Forse groei door corona

De omzet van maaltijdboxen is het afgelopen jaar hard gestegen zo blijkt uit rapporten van diverse instellingen. Eigenlijk is dit niet verwonderlijk. Veel mensen meden de supermarkt en bestelden liever online.

Veel deskundigen denken dat we aan de vooravond staan van een nieuwe ontwikkeling. Online boodschappen bestellen wordt straks net zo normaal als even wat kopen bij een webshop. Ook voor maaltijdboxen wordt een verdere groei gezien. Het Amerikaanse Grand View Research voorziet een groei van 8,5 miljard euro in 2020 naar 22,5 miljard euro in 2028. Op het moment maken maaltijdboxen 2,5% uit van de totale supermarktomzet. Er zijn echter ook een aantal experts die een mindere sterke groei verwachten. Als de corona achter ons ligt, stijgt de omzet van de foodboxen nog zo snel?

HelloFresh is nog steeds de marktleider maar verliest gaandeweg meer terrein aan concurrenten. In België heeft Foodbag een marktaandeel verworven van meer dan 20%. Ook 15Gram, MealHero, eFarmz en Simply You Box groeiden hard.

Flitsbezorging

De nieuwste ontwikkeling in online boodschappen is flitsbezorging. Bezorgers brengen boodschappen aan huis binnen 10 minuten. Bezorgkosten zijn nog geen 2 euro. Flitsbezorging is vooral handig als je iets vergeten bent of een snack wenst voor bij de televisie. De leveranciers hopen dat klanten gelijk nog een aantal extra boodschappen bijbestellen. In Nederland zijn er al 4 van deze bezorgdiensten actief en in België 1 dienst. Flitsbezorging is op het moment alleen te bestellen in grote steden zoals Antwerpen en Brussel.

admin